Zwemmen is soms net een vechtsport

Welkom!

Zwemmen, ik heb er een soort haatliefdes verhouding mee. Volgens mij altijd al gehad. Vroeger met zwemlessen al. Vooral op mijn rug zwemmen vond ik verschrikkelijk. Alleen maar doordat er dan iemand in het water sprong waardoor je alle spetters in je gezicht kreeg. En steeds oorontsteking na de zwemles werkte ook niet bevorderlijk.

Banen zwemmen is tegenwoordig een onderdeel van mijn sport routine. Ondanks dat ik het zo nu en dan echt heel saai vind, blijf ik het wel doen. Van muur naar muur is niet het meest spannende. Nou ja, soms moet je ‘slaommen’. Het blijkt nog best lastig te zijn voor mensen om in één baan te zwemmen. Je moet de mensen ontwijken, kinderen die alle kanten op gaan en de springplank die ze in de drukte openzetten. Als de springplank open gaat dan moeten we ritsen. Het zwembad wordt één à twee banen smaller. In het verkeer is ritsen voor meerdere mensen een opgave, maar bij het zwemmen is het nog lastiger. Vooral als het druk is kan zwemmen best gevaarlijk zijn. Ik vraag mij daarom ook af waarom ze de springplak openen als het druk is. Misschien zitten de zwemleraren te hopen op ongelukken. Hebben zij ook weer wat te doen dan alleen langs de kant zitten en kijken.
Je moet, met de springplank open, dichter bij elkaar gaan zwemmen. Heel fijn… Met als gevolg dat iemand mij per ongeluk (hoop ik) op mijn hoofd sloeg. Een ander schopte in mijn zij. Zwemmen is net een vechtsport en wegduiken is iets wat ik moet leren. Voor de afwisseling is zwemmen leuk om te doen. Krachttraining blijf ik het leukste vinden. Hoe zwaarder het wordt voor mijn spieren hoe meer ik ga lachen. Het klinkt voor de meeste waarschijnlijk raar, maar ik word vrolijk van verzuurde spieren.

Liefs,
Sandra

Positief denken

Welkom!

De mei cursus van Hyperventilatie Coach zit er voor de helft op. Zie mijn vorige blog voor meer informatie. De inhoud van de cursus sprak mij erg aan. Vooral over positief denken. De cursus van mei  is voor iedereen. Ik had even mijn twijfel dat het vooral gericht zou zijn op hyperventilatie. Dat valt in deze maand cursus heel erg mee.

Elke maandag tot en met vrijdag worden de opdrachten gemaild. De e-mail en opdracht wordt helder uitgelegd. De opdrachten zijn goed te doen, waarbij je soms ook ‘geconfronteerd’ wordt met jezelf. Op een positieve manier. Zo is er een opdracht waarbij je eerst negatieve dingen tegen jezelf zegt. Vaak zinnen die je (on)bewust tegen jezelf zegt. Bij deze opdracht ga je er op letten wat het met je doet. Daarna zeg je positieve dingen tegen jezelf. Waarbij je merkt dat dit veel beter aanvoelt. Al is het in het begin wel wennen.  De training zorgt ervoor dat je er bewust van wordt. 
Bij elke e-mail die Nicole stuurt schrijft ze een affirmatie. Dit is een positieve zin die je tegen jezelf kan zeggen. Dit helpt je om positiever te denken. Het is daarom ook handig om ze ergens in het zicht te hebben. Of dat je er makkelijk bij kunt. Bijvoorbeeld een briefje in je portemonnee.  Een paar voorbeeld zinnen zijn:
– Ik houd vast aan de positieve dingen in mijn leven.
– Ik geloof in de kracht in mijzelf.
– Ik mag er zijn.
– Ik kan het.
– Ik volg mijn hart en laat mijn dromen uitkomen.
Zo zijn er nog velen andere zinnen. Eén van de meeste bekende personen die zich hier mee bezigheid was Louise Hay. Zij heeft hier ook boeken over geschreven. Op internet is er genoeg over te vinden. Zeker een aanrader om eens in te verdiepen.

De cursus is nu op de helft. Ik heb er zeker geen spijt van. Het heeft mij nu al positieve inzichten gebracht. Ik ben heel erg benieuwd naar de volgende 2 weken.

Liefs,
Sandra

Hyperventilatie Coach

Welkom!

In mei ga ik een online cursus volgen bij Hyperventilatie Coach. Ik volg haar (Nicole) al een tijdje via Instagram. Zij heeft leuke en inspirerende berichten. Al vaker zag ik berichtjes voorbij komen van verschillende cursussen die zij aanbiedt. Eerder had ik al overwogen om een keer mee te doen. Deze die in mei plaatsvindt sprak mij het meeste aan. Dus heb ik mezelf aangemeld.

De cursus van mei gaat over het werken aan je gedachte, de focus van de pijn en angst afhalen en positiever denken. De gehele beschrijving van de cursus vind je hier Cursus Mei.

Het doet mij ook voor een deel denken aan de dankbaarheid oefening die bij Mindful Trainen zat. Ik vermoed dat een soortgelijke oefeningen ook in deze cursus behandeld zal worden. Het is een leuke oefening om te doen.
Ik merk dat ik meer dingen zie om mij heen. Bijvoorbeeld tijdens het autorijden dat de lucht (de kleuren en de wolken)  veel meer opvalt. De vlinders die op een afstandje van mij vliegen. Als ze naar mij toekomen is het een ander verhaal! Dat geldt bij mij ook voor vogels, eenden,  kippen en zo kan ik nog wel even doorgaan.  De bomen die nu in bloei komen. Ondanks de hooikoorts blijft het mooi om de natuur zo te zien.  Ik ben heel erg benieuwd wat deze cursus mij gaat brengen. Ik heb heel veel zin om er aan mee te doen.

Nu het ook beter weer wordt heb ik ook meer zin om dingen buiten te doen. Het zwemmen op zondag ga ik daarom afwisselen met fietsen. Ik merk ook dat ik het zwemmen soms zat ben. Van muur naar muur… Er zit weinig variatie in. Ook kan ik maar op één manier zwemmen. Dus fietsen is een fijne afwisseling. Naast het zwemmen/fietsen ook nog fitnessen op de sportschool. Over een week gaat de Japanse tuin weer even open.  Mooie plek om doorheen te lopen. Het is niet groot, maar het ziet er heel mooi uit. Hopelijk blijven we mooie zonnige dagen houden!

Liefs,
Sandra

Koolhydraatarm eten

Welkom!

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven. Ik heb punten opgeschreven waar ik over wil bloggen. Alleen heb ik momenten gehad dat ik niet verder kwam dan één zin. Naar een beeldscherm staren werkt ook niet bevorderlijk. Uiteindelijk komt er weer wat uit mijn handen.

De afgelopen weken heb ik bloedonderzoeken gehad. Ik merkte dat ik de laatste tijd sneller moe was. Daar kwam uit dat mijn vitamine D aan de lage kant is. Daar slik ik nu een hoge dosis voor om aan te vullen. Dat is niet zo spannend. Wat ik wel spannender vind is dat mijn suikerwaardes aan het schommelen zijn. Ze schommelen niet de goede kant op. Over ongeveer drie maanden mag ik weer bloed laten prikken. De laatste keer ging het bloedprikken niet geheel vlekkeloos. Ik weet niet wat ze deed, maar het deed pijn en ze zat niet in een bloedvat. Met als gevolg dat ik een plek had die paars, geel en groen kleurde.
De komende tijd wil ik mijn suikerwaardes lager krijgen of in ieder geval stabiel houden. Dat houdt in dat ik voorlopig koolhydraatarm ga eten. Dat klinkt makkelijker dan gezegd. Oke, qua boodschappen halen is het best wel makkelijk. Wat het meeste voorkomt zijn eieren, kwark, kip, groenten, zuur fruit en noten. Mijn ontbijt zal vooral bestaan uit kwark. Aangezien ik eieren ’s ochtends echt niet weg krijg. Bij de lunch of later op de dag zijn eieren gelukkig geen probleem. Er zijn veel websites met koolhydraatarme recepten. Vooral Pinterest is erg handig! Brood is vooral handig om mee te nemen en pasta is erg lekker. Ik weet waar ik het voor doe. Voorlopig even geen brood, rijst, pasta ect. Met een beetje geluk ben ik er straks helemaal aan gewent.

Met een collega ga ik één keer per week (zoals ik dat noem) ‘nasi’ halen. Bij koolhydraatarm staat rijst niet op het lijstje. Dus dat zit er even niet in. Het wordt weer salades eten als lunch. Straks nog even ideeën opdoen voor salades.

Groetjes,
Sandra

Dankbaar

Welkom!

Na veel wikken en wegen heb ik eindelijk een logo. Ik moet toegeven dat ik het moeilijker vond dan gedacht. Eerst had ik een gesprek met Monique van Monique Mulder. Aan de hand van ons gesprek had zij vier logo’s gemaakt voor mij om uit te kiezen. Dat was al lastig. Eenmaal de keuze gemaakt, twijfelde ik over de kleuren. Ik kreeg mijn logo in verschillende kleuren toegestuurd. Toen begon ik weer te twijfelen tussen twee opties. Uiteindelijk is het de eerste opzet geworden met een ander lettertype. Ik ben heel erg blij met mijn logo!
En dan gaat mijn website nog op de schop. Dat gaat binnenkort gebeuren. Daarnaast ben ik dingen aan het uitwerken. Voor mijn site, maar ook (kleine) opdrachtjes en werkboeken. Het is duidelijk dat ik dit jaar voor mezelf ga beginnen. Daarover volgt later meer. 

Ik ben Danny van Mindful Trainen nog steeds heel erg dankbaar. Door de online training Mindfulness werden bepaalde dingen voor mij steeds duidelijker. Zoals dat het tijd is om voor mezelf te kiezen en dus ook voor mezelf te gaan beginnen. Ik merk steeds meer en meer dat er positieve veranderingen plaats vinden in mijn leven. Ik leer andere mensen kennen en soms komen daar zelfs vriendschappen uit voort. Genoeg om dankbaar voor te zijn! Dat is één van de oefeningen van Mindful Trainen die ik nog elke dag doe.
 Vandaag had ik een lekker rustig dagje. Vooral mijn spieren zijn daar blij mee. Die hebben het de laatste tijd zwaar. Vooral mijn rug, schouders en nek. En na een lange tijd weg te zijn geweest is de Shin Splint in mijn scheenbeen weer terug. Vorige week naar de fysio geweest en aankomende maandag mag ik weer. Het houd mij van de straat.
Zondag lekker zwemmen. Nou ja, mijn trainer zei ‘lekker’ zwemmen en ik dacht alleen maar: “Lekker???”. Ik vind zwemmen niet erg om te doen, maar om het lekker te noemen gaat mij nu nog te ver. Sinds hij dat zei krijg ik ‘lekker zwemmen’ niet meer uit mijn hoofd.

Groetjes,
Sandra

Personal Training

Welkom!

Dit word mijn eerste blog van 2018. Er was vaak iets waardoor bloggen er bij in schoot. Er is gelukkig weer meer rust en ruimte en daardoor heb ik meer tijd voor het bloggen.

De sportschool is verbouwd en het ziet er heel mooi uit. Er is een stuk bijgekomen en meer ruimte is erg fijn! Ook zijn er nieuwe dingen bijgekomen waardoor er nog meer trainingsmogelijkheden zijn. Vorige week was het weer tijd voor mijn eerste Personal Training van 2018. Er werd gelijk gebruik gemaakt van de nieuwe sportmogelijkheden. Als mijn trainer zegt dat hij iets leuks heeft bedacht voor mij, dan denk ik alleen maar aan spierpijn en HELP. Zijn definitie van ‘leuk’ en de mijne liggen niet altijd op één lijn. Nou ja, tijdens de training niet. Als ik eenmaal klaar ben met de training dan vind ik het  toch wel leuk. Ook al wil ik dat niet altijd toegeven!

Er zijn er twee nieuwe oefeningen. De ene oefening is met een core bag en de ander met een bal. Vooral de oefening met de bal vind ik een lompe oefening. Ik vind de oefening lomp, omdat de bal niet stuitert. Oke, ik weet dat het geen basketbal is, maar toch! Ik moest een bal van 10 kilo boven mijn hoofd houden en hard op de grond gooien. De bal valt als een zandzak op de grond. Vervolgens moet je de bal weer oppakken en je gooit hem weer op de grond…
  
De andere oefening was met een zak van 5 kilo. Die moest ik van mijn linker schouder omhoog duwen over mijn hoofd naar mijn rechter schouder. En dan weer terug. Dat is heel erg zwaar! Tijdens de oefeningen vraag ik mezelf regelmatig af waar ik mee bezig ben. Dan komt de verzuring in mijn spieren. Als dat gebeurd dan moet ik lachen. Op werk vertelde ik aan mijn collega’s dat ik regelmatig moet lachen als mijn spieren verzuren. Zij keken mij nogal vreemd aan. Ondertussen zouden zij wel moeten weten dat ik soms een beetje vreemd ben. Op de één of andere manier maakt de verzuring in mijn spieren mij blij. Zelfs de spierpijn die ik het weekend in mijn armen, schouders en rug had was weer fijn. Al was de spierpijn op zaterdag iets te. Mijn armen bewegen lag nogal gevoelig!

Op naar de volgende trainingen!

Liefs,
Sandra

Toekomst

Welkom!

Mindful Trainen:
De cursus van Mindful trainen zit er op. De laatste week stond vooral in het teken van een planning maken om zelf verder te gaan met Mindfulness. Mindfulness blijft een onderdeel van mijn leven. Het grootste voordeel van deze online cursus vind ik dat je het overal en altijd kan toepassen. De focus ligt niet op een onderdeel.

www.mindfultrainen.nl

In de planning die ik voor mezelf heb gemaakt komen de volgende onderdelen dagelijks voor:
– Ademruimte (in het kort: bewust ademhalen in verschillende situaties).
– Een activiteit bewust doen (bijvoorbeeld douchen, afwassen, eten).
– Op werkdagen een korte meditatie en in het weekend een langere meditatie.
– Per dag 5 dingen opschrijven voor het slapen waarvoor ik dankbaar ben.
Op deze onderdelen ligt voorlopig mijn focus. Er zijn nog genoeg andere oefeningen voor Mindfulness. Deze vind ik zelf het fijnste om te doen. Per maand ga ik bekijken welke andere Mindfulness oefening ik kan vinden om te doen. Mindfulness heeft als een groot voordeel dat je het niet fout kan doen. Ook kun je op elk moment weer beginnen.
Mocht je meer willen weten of een zelf Mindfulness willen ervaren? Kijk dan zeker op de site Mindful Trainen voor meer informatie.

Toekomst:
Dit jaar komt bijna teneinde. Voor mij was 2017 vooral een rommelig jaar. Vooral veel ziek geweest. Het leek wel of mijn lichaam iedere virus en bacterie zei: “Welkom en leef je uit!”. Gelukkig heeft 2017 ook goede gebracht. Zoals mijn loopbaantraject op werk, de mindfulness training, nieuwe mensen leren kennen en vooral meer duidelijkheid in wat ik wil. Dat laatste heeft er ook voor gezorgd dat er mensen op mijn pad zijn gekomen die mij daarbij bewust en ook onbewust mee hebben geholpen.

Na de Mindfulness training kwam ik iets tegen op Facebook van Michael Pilarczyk: ‘Leef je mooiste leven’. Hij heeft een gratis online training. Daar ben ik mee bezig. Naast deze training heb ik ook zijn boek: “Master your Mindset”.
 Er is een visualisatie oefening. Door deze oefening werd ik nog bewuster dat ik niet doe wat ik het liefste wil doen. Dat houdt in dat ik een deel van mijn manier van leven ga veranderen. Wat ik wil, hoe ik dat voor elkaar wil krijgen ect. ben ik aan het uitschrijven. Er staan vragen in het training die je moet beantwoorden. De ene gaat iets makkelijker dan de ander. Zo blijft de vraag “Waarom doe je wat je doet?” in mijn hoofd hangen. Die vraag triggert iets in mij dat ik nog niet kan plaatsen. Aan de hand van deze training ga ik doelen opstellen voor 2018 en ze ook behalen. Daarover meer in januari 2018!
Maandag begint niet alleen een nieuwe week, maar ook een nieuw jaar! Ik wens iedereen alvast een heel gelukkig nieuw jaar.

Liefs,
Sandra

Mindful Trainen

Welkom!

En dan start al weer week 6 van Mindful Trainen. Het is de laatste week. De weken zijn voorbij gevlogen! Ik kan iedereen de training aanraden. Ik heb veel meer aan de training gehad dan ik had verwacht. Het geeft meer rust en ruimte in mijn hoofd en lichaam. En het word steeds duidelijker voor mij wat ik wel en niet wil. Zowel op het gebied van mijn grenzen leren kennen, maar ook op het gebied van werk (welke richting). De antwoorden zitten in je. Door rust te creëren (bijvoorbeeld door meditatie) en simpelweg door je neus te ademen kom je meer en meer in contact met jezelf.
Ooit heb ik eerder iets met mindfulness gedaan. Alleen lag daar de nadruk op voeding. Het fijne van deze training vind ik juist dat het voor alles toepasselijk is. Je gebruikt het in alle situaties. Van douchen tot afwassen, in grotere en kleinere stressvolle situaties en zelfs als er even niets is. De training is helder opgebouwd en iedereen kan het doen. Juist  de mensen die het druk hebben zouden deze training moeten doen. Je gaat, zoals het voor mij voelt, terug naar de basis van het leven.

Tegenwoordig moeten we heel veel. De vraag is van wie moeten we heel veel? Een groot deel leggen wij ons zelf op. Daar ben ik zelf expert in geworden. Terwijl ik voorheen niet besefte dat ik dat deed. Door minder te doen doe je meer. Hoe gek het misschien ook klinkt en voelt, het is wel zo.

In het begin moest ik zelf erg wennen om dingen bewust te doen. Ook tijd vrij maken om aan de training te werken. In het begin voelde het een beetje als een belasting. Op een gegeven moment merk je dat je een oefening door krijgt. Het gaat daardoor wat makkelijker. En nu ik bij de laatste week ben aangekomen merk ik dat ik sommige onderdelen doe zonder erbij na te denken. Het is een automatische piloot geworden. Het lijkt wel om mijn lichaam er om vraagt. Dit merk ik vooral met het ademhalen via mijn neus. Als ik te veel via mijn mond of te snel adem haal dan hoor ik een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: ‘Door je neus ademhalen’. Ook de dankbaarheid oefeningen zit helemaal in mijn systeem. Elke dag voor het slapen 5 dingen opschrijven waarvoor je dankbaar bent of die goed zijn gegaan. Een positieve afsluiting van de dag.
 Zaterdag start week 6 voor mij. Een oefening is een plan maken over hoe ik mindfulness kan blijven toepassen in mijn leven. In mijn hoofd heb ik hier wel ideetjes bij. Die ga ik uitwerken. Dat werkt toch het beste!

Groetjes,
Sandra

Ademhalen

Welkom!

Eén van de belangrijkste oefeningen bij mindfulness is ademhalen. Het eerste wat we doen als we geboren zijn is ademhalen. Zonder ademhalen is er geen leven. Gelukkig doet ons lichaam dit automatisch. Daarnaast is het goed om bewust te gaan ademen. Vooral ademhalen via je neus!

Ademhalen is altijd in het hier en nu. Je kunt vandaag geen ademhaling van gister doen. Een oefening van Mindful Trainen is de 3 minuten ademruimte. Dit doe gedurende dag 3 keer. Waarbij je bewust op je ademhaling gaat letten. Je hoeft hierbij jouw ademhaling niet aan te passen. Je gaat je ademhaling bewust doen door de focus te leggen op waar je je ademhaling voelt. Dit kan bijvoorbeeld zijn in je neus of je buik. Om je aandacht bij de ademhaling te houden kun je de ademhaling tellen. Wat ook kan helpen is de ademhaling tekenen. Je neemt een wit vel papier en een potlood. Als je inademt dan teken je een lijn omhoog en als je uitademt dan teken je een lijn omlaag. Ik wissel deze af. De ene keer tel ik en de andere keer teken ik.

Het grootste voordeel van bewust ademhalen is dat je rustiger wordt. Er volgt een gevoel van ontspanning. Dit gebeurd vooral als je door je neus gaan ademen. Die neus hebben we niets voor niets gekregen! Door bewust te gaan ademen voel je beter wat er in je lichaam gebeurd. Je maakt meer contact met je lichaam.
Sinds dinsdag zit ik ziek thuis. Geen idee wat voor griep er heerst, maar ik kan je vertellen dat het niet fijn is. Op dit moment zitten alle holtes nog vol. Hierdoor merk ik juist dat ademhalen via je neus belangrijk is. Omdat mijn neus dicht zit adem ik vooral via mijn mond. Daardoor merk ik dat ik veel vaker adem haal. Of mijn lichaam extra zuurstof nodig heeft en onder een vorm van spanning staat. Ik kan niet wachten tot ik weer normaal kan ademen via mijn neus.

Het is zo simpel om adem te halen via je neus. Ik had niet verwacht dat het zo een invloed op, eigenlijk alles kan hebben. Als iemand iets tegen je zegt, zowel positief als negatief, door bewust via je neus te ademen voel je wat het met je doet. Hoe vaak zeggen we niet ‘dank je wel’ als iemand een compliment geeft. We gaan er niet bewust mee om. We gaan niet zitten en voelen wat het met ons doet. Dat bijvoorbeeld je hart een sprongetje van geluk maakt.

Ik kan het iedereen aanraden om elke dag zeker 3 keer per dag bewust te gaan ademen. Ga in een actieve houding zitten op een stoel. Zet je voeten stevig op de grond. Sluit als je dat prettig vindt je ogen. Ga bewust ademen en tel deze. Je hoeft niet je ademhaling te veranderen. Het enige wat je hoeft te doen is bewust in en uit te ademen. Als je merkt dat je vooral via je mond adem haalt dan wil ik je vragen om de volgende keer door je neus te ademen om het verschil te merken.
Ik ga een vreugdedansje maken als mijn holtes weer vrij zijn en dat ik kan ademen via mijn neus.
Ik mis het!

Groetjes,
Sandra

Mindfulness Dankbaarheid

Welkom!

In mijn vorige blog schreef ik over mijn eerste kennismaking met Mindful Trainen. Een cursus die 6 weken duurt. Week 2 en 3 zitten er op. Ik merk daardoor dat de dagen/weken voorbij vliegen.

In de tweede en derde week gaat de zoektocht naar jouw automatische piloot door. Je gaat een routine activiteit bewust doen. Een dagelijkse (vervelende) activiteit bewust doen. Aandacht besteden aan leuke/fijne dingen. Bij alles sta je stil bij wat het met je doet. Wat voel en denk je? Wat ervaar je in je lichaam? Hierbij gaat het niet om grote dingen die wij meemaken, maar ook juiste de kleine dingen. Die zien we snel over het hoofd.
In de derde week wordt er aandacht besteed aan adem halen. Ademhalen doen we gelukkig automatisch. Daarbij ademen we snel door onze mond in plaats van door onze neus. Terwijl ademhalen via je neus heel erg belangrijk is. Het geeft letterlijk rust en ontspanning aan je lichaam. In een volgende blog schrijf ik hier meer over.

Een andere oefeningen die ik zelf heel leuk vind om te doen is ‘Dankbaarheid’. Elke dag voor je gaat slapen schrijf je 5 dingen op waarvoor je dankbaar bent. Ook hier geldt dat het niet om de grote dingen gaat, maar ook juist om de kleine dingen. Hierbij een paar van de dingen die ik op het geschreven:

– Dankbaar voor de herfst. Ik vind de herfstkleuren heel erg mooi.
– Dankbaar voor de lieve en positieve om mij heen.
– Dankvoor mijn vriendinnen die altijd klaar staan voor me.
– Dankbaar voor de complimenten die ik kreeg op een foto die ik heb gemaakt.
– Dankbaar dat collega’s mee wilde lezen met een motivatiebrief.
– Dankbaar voor een leuk loopbaangesprek.
– Dankbaar dat Danny deze oefening heeft bedacht.
Het geeft mij een goed gevoel om dit elke avond voor het slapen gaan op te schrijven. Daarom vandaag een (dag)boekje gekocht waarin ik dit bij kan houden.
Op week naar week 4 van Mindful trainen!

Groetjes,
Sandra