Welkom!

En dan start al weer week 6 van Mindful Trainen. Het is de laatste week. De weken zijn voorbij gevlogen! Ik kan iedereen de training aanraden. Ik heb veel meer aan de training gehad dan ik had verwacht. Het geeft meer rust en ruimte in mijn hoofd en lichaam. En het word steeds duidelijker voor mij wat ik wel en niet wil. Zowel op het gebied van mijn grenzen leren kennen, maar ook op het gebied van werk (welke richting). De antwoorden zitten in je. Door rust te creëren (bijvoorbeeld door meditatie) en simpelweg door je neus te ademen kom je meer en meer in contact met jezelf.
Ooit heb ik eerder iets met mindfulness gedaan. Alleen lag daar de nadruk op voeding. Het fijne van deze training vind ik juist dat het voor alles toepasselijk is. Je gebruikt het in alle situaties. Van douchen tot afwassen, in grotere en kleinere stressvolle situaties en zelfs als er even niets is. De training is helder opgebouwd en iedereen kan het doen. Juist  de mensen die het druk hebben zouden deze training moeten doen. Je gaat, zoals het voor mij voelt, terug naar de basis van het leven.

Tegenwoordig moeten we heel veel. De vraag is van wie moeten we heel veel? Een groot deel leggen wij ons zelf op. Daar ben ik zelf expert in geworden. Terwijl ik voorheen niet besefte dat ik dat deed. Door minder te doen doe je meer. Hoe gek het misschien ook klinkt en voelt, het is wel zo.

In het begin moest ik zelf erg wennen om dingen bewust te doen. Ook tijd vrij maken om aan de training te werken. In het begin voelde het een beetje als een belasting. Op een gegeven moment merk je dat je een oefening door krijgt. Het gaat daardoor wat makkelijker. En nu ik bij de laatste week ben aangekomen merk ik dat ik sommige onderdelen doe zonder erbij na te denken. Het is een automatische piloot geworden. Het lijkt wel om mijn lichaam er om vraagt. Dit merk ik vooral met het ademhalen via mijn neus. Als ik te veel via mijn mond of te snel adem haal dan hoor ik een stemmetje in mijn hoofd dat zegt: ‘Door je neus ademhalen’. Ook de dankbaarheid oefeningen zit helemaal in mijn systeem. Elke dag voor het slapen 5 dingen opschrijven waarvoor je dankbaar bent of die goed zijn gegaan. Een positieve afsluiting van de dag.
 Zaterdag start week 6 voor mij. Een oefening is een plan maken over hoe ik mindfulness kan blijven toepassen in mijn leven. In mijn hoofd heb ik hier wel ideetjes bij. Die ga ik uitwerken. Dat werkt toch het beste!

Groetjes,
Sandra

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *